Orizontul de asteptare creat de cea de-a patra copertă a cărtii de fată e cu totul impresionant si chiar timorant, un sentiment de jenă cuprinzîndu-mă pentru necuviinta de a nu cunoaste numele acestui autor. Nicholas Catanoy, ex-Nicolae Cătănoiu, este traducător, prozator, critic literar, membru al numeroase asociatii, printre care si ASPRO, cărtile sale, scrise în română, franceză, engleză, germană, ajungînd la ametitoarea cifră de 21. În fata acestui edificiu, lectura lui Indian Summer e mai mult decît un dus rece. Ea provoacă dezamăgire, iritare, plictiseală si-n cele din urmă frustrante regrete...
Indian Summer apartine ca tematică unei problematici esentiale secolului nostru: exilul. Emigrarea medicului Dan Damiano în Nacada, tara tuturor si a nimănui, anagramă oarecum gratuită a Canadei, va inaugura lungul si dificilul traseu de integrare în continentul-tară de adoptie. Oferta unui asemenea "context" e plurală si are deja o solidă "traditie" literară. Dezrădăcinarea, părăsirea fortată a locurilor natale, alteritatea, deseori radicală si imposibil de asimilat, pun în miscare, respectînd un tragic ciclu al esecului si al reluării, un complex mecanism de re-creare a identitătii. Acesta dezvoltă noi tensiuni ce pot fi relationate succint pe baza a două dihotomii, una temporală si o alta spatială: prezent/ trecut si aici (tara de adoptie)/ acolo (tara de origine). Nostalgia va constitui în acest cadru cea mai importantă piedică în constituirea noii identităti, în anularea alteritătii, conditie a reusitei integrării psihice. Acelasi sentiment va ornamenta rapid locul natal cu varii mitologii si simboluri sacre. Pentru Dan Damiano nu mai există România, ci Dacia Felix, sub puterea lui Zamolxis. Situarea retractilă a tării de origine într-o vîrstă precrestină, cu o soliditate simbolică greu de zdruncinat, oferă totodată fundament pentr