Monumentalul Corpus epistolar Mircea Eliade urmează să apară în mai multe volume. Textele ce-l au ca expeditor pe marele scriitor se vor tipări la Editura Humanitas, iar cele ce-l au ca destinatar la Editura Minerva.
Prezentăm în avanpremieră în câteva numere din România literară o mică parte din aceste inedite, de o exceptională valoare documentară.
Începusem cu schimbul de epistole dintre Mircea Eliade si Const. Rădulescu-Motru.
Primele însemnări din Memorii asupra autorului conceptiei "personalismului energetic" nu sunt prea entuziaste. Treptat-treptat însă, figura lui C.Rădulescu-Motru va apărea în culori favorabile (cu toate că era un adversar declarat al lui Nae Ionescu: "Când mă dusesem să-l văd pe Rădulescu-Motru, mă asteptasem să-mi pună mai ales întrebări despre filozofia indiană. Îmi scrisese o dată la Calcutta că încercase, în repetate rânduri să citească Upanisadele si textele vedantiene, dar nu izbutise; spera să-i pot explica eu, când mă voi întoarce, de ce asemenea texte sunt considerate de unii de mare interes filozofic. L-am găsit mai tânăr, mai sănătos si mai lucid decât îl cunoscusem în primul an de Universitate, în toamna lui 1925. Mi-a pus foarte putine întrebări cu privire la filozofia indiană. În schimb, de câte ori mă duceam să-l văd, Rădulescu-Motru nu obosea descusându-mă despre experientele mele în Bengal si Himalaya, despre situatia politică, îndeosebi despre Gandhi si miscarea nationalistă"... (Memorii, Ed. a II-a, Ed. Humanitas, 1997, p. 223-224).
Sunt necesare câteva precizări.
Recomandarea profesorului Dasgupta, la care se referă scrisorile din 4 septembrie 1928 si 18 mai 1930 a fost publicată de Stelian Mândrut în Steaua, nr. 11-12, din noiembrie-decembrie 1990, p. 63. Îndrumătorul lui Eliade îi scria lui Rădulescu-Motru, printre altele, că elevul său "ar putea fi de un folos rea