Parcul cu patru
dimensiuni
În l997, publicând Panic syndrom la Editura Univers, Dumitru Radu Popa si-a recucerit publicul din România, care îl uitase, după stabilirea scriitorului la New York. Noua sa carte, apărută la Editura Cartea Românească, îi face în si mai mare măsură dependenti pe cititori de farmecul scrisului său. Desi... nu mai este vorba de exact acelasi farmec. În volumul anterior, si în special în prima nuvelă din cuprinsul lui, elementul de atractie îl constituie recitalul de ironie al naratorului pe tema snobismului intelectualului new-yorkez, care nu face un pas fără să consulte un psihiatru. Este o ironie-spectacol de foarte bună calitate, bazată pe paradoxuri si exercitii de reducere la absurd la fel de captivante ca un număr de jonglerie. În romanul Traversând Washington Square, ironia se transformă dintr-un spectacol într-o irizatie discretă a fiecărei fraze. Autorul povesteste la persoana întâi două aventuri erotice trăite la vârsta deplinei maturităti (middle-age crisis!), iar istorisirea sa, esential patetică, produce un siaj de amintiri culturale si experiente onirice care relativizează elegant, ca în proza lui Huxley, trăirea propriu-zisă.
Personajul-narator este un român stabilit la New York, Vlad, prizonier al unei existente zilnice previzibile. Dimineata, după ce se desparte de sotia lui, Sofia, el se duce fără exceptie la Universitate, unde îsi câstigă existenta ca profesor. Pe acest traseu, singurul spatiu care îi oferă sansa unei evadări este Washington Square, un mic parc din New York, cu arbori bătrâni si veverite.
Parcul - după cum aminteste Dumitru Radu Popa însusi, spre sfârsitul cărtii, într-una din numeroasele si seducătoarele sale digresiuni - l-a mai inspirat si pe Henry James, care i-a dedicat un roman, intitulat chiar Washington Square. Acelasi spatiu a devenit notoriu, in