Sarbatoarea din mijlocul anului (2). Piata Cartii In Estul Europei, cel putin in ceea ce priveste cartea de limba franceza, engleza si germana, se poate caracteriza ca una avida, dar cu putina putere de cumparare. Oricum mai mica decat aviditatea ei la cartile de specialitate si de relativa noutate...
Sarbatoarea din mijlocul anului (2)
Piata Cartii In Estul Europei, cel putin in ceea ce priveste cartea de limba franceza, engleza si germana, se poate caracteriza ca una avida, dar cu putina putere de cumparare. Oricum mai mica decat aviditatea ei la cartile de specialitate si de relativa noutate stiintifica, la cartile de istorie recenta sau de diverse hobby-uri. In acelasi timp, poate fi caracterizata ca o piata relativ putin structurata. Importatorii, impreuna cu Euromedia, pot fi numarati pe degetele unei miini, iar acestia ajung cu greutate sa-si expuna produsele pe rafturile librariilor, asa ca prefera sistemul de carte la comanda cu exemplarul, ceea ce inseamna un flux foarte mic, mai mic decit potentialul real. Sint practic onorate doar cererile cele mai acute, cele care provin, practic, de la cumparatori foarte activi. Perspectiva, in cazul unei minime cooperari a editorului strain cu importatorul roman, ar fi aceea a unei largiri cel putin de la simplu la dublu a fluxului de carte dinspre Europa de Vest catre aceasta piata. In functie de tara, apar diferente tematice, de preferinta lingvistica, dar si de putere de cumparare sau... de structurare a sistemului intern de difuzare. Editorii francezi, de pilda, sustin ca realizeaza cea mai mare cifra de afaceri la exportul spre Estul Europei la Sankt Petersburg si se mira ca Polonia cumpara mai multa carte englezeasca.
Principala problema in Romania, pentru un importator, este viteza cu care el reuseste sa-si achite facturile externe. In conditiile actuale, prin rapida devalorizare a le