Scrisul impetuos
"Mă apuc si scriu. Cu frenezie, cu emotie, cu durere, cu chin, cu disperare. Ideile se amestecă si se întrepătrund fără nici o logică si fără nici o coerentă. Tai, revin, adaug, tai din nou. Nimic nu se potriveste, nu se leagă, desi în capul meu totul este atât de simplu." Acest citat, reprodus din schita Fluturele, cu care se deschide volumul Crima si alte povestiri de Teodor Hossu-Longin, dovedeste luciditate. Tânărul autor, într-adevăr, asa scrie, implicat, energic, cu sentimentul unei aventuri existentiale. El îl are ca model îndepărtat sau nedeclarat pe Hemingway considerând că numai viata unui bărbat adevărat, cu amestecul ei de triumf si esec, de orgoliu si umilintă prezintă interes pentru un prozator.
Teodor Hossu-Longin (născut la 5 iulie l972 la Bucuresti, în prezent redactor-sef adjunct la ziarul Ziua) aduce, prin ceea ce scrie, un curent de aer proaspăt în literatura tinerei generatii de azi. Chiar si naivitătile sale stilistice, explicabile biografic printr-o prevalentă a experientei gazetăresti asupra celei literare, au farmec, ca frunzele uscate de pe hainele cuiva care a fost la vânătoare.
Tânărul prozator tine cu tot dinadinsul, în fiecare moment, să fie el însusi. În mod paradoxal, tocmai această dorintă de autenticitate duce la integrarea în textul propriu a unor reminiscente livresti: scheme de roman politist, scene melodramatice, monologuri dostoievskiene etc.
Autorul nu dispune de timpul psihologic necesar pentru a distinge cu exactitate, în fiecare trăire, ceea ce este al său de ceea ce apartine culturii. Este nerăbdător să se exprime. Dar, la urma urmelor, cultura epocii, chiar si asimilată sumar, în fugă face parte din personalitatea sa.
Povestirea Crima, de fapt un roman scurt si alert, din care ar putea rezulta cândva un film de succes, are structura unei naratiun