Un dramaturg apărut bine după ^90, lansat si impus nu numai pe piata dramaturgiei românesti, ci si pe aceea a spectacologiei este Vlad Zografi. Fizician de profesie, cu o teză de doctorat sustinută în 1994 la Universitatea Paris XI (Orsay), Vlad Zografi este atras de scris încă din 1990. Debutul său literar are loc în România literară, iar în 1993 îi apare la Editura Eminescu volumul de povestiri Genunchiul stîng sau genunchiul drept. În teatru debutează în 1996 cu volumul Isabella, dragostea mea publicat de Editura UNITEXT. Piesa care l-a adus în mijlocul oamenilor de teatru este Petru sau petele din soare, un text pe o temă istorică cu dimensiune filosofică, morală, cu probleme umane universale abordate cu anvergură, pe un ton dinamic, cu replică alertă. Aproape ca o exceptie în teatrul nostru actual, excluzîndu-l, desigur, pe Matei Visniec, recordman-ul în materie de piese montate, Vlad Zografi a fost pus în scenă imediat. Premiera absolută a avut loc la Satu-Mare, în regia lui Cristian Ioan, apoi Cătălina Buzoianu s-a oprit asupra textului - regizoare cu foarte mult simt dramatic si cu nerv în dramatizările făcute - si l-a ridicat pe scena Izvor a Teatrului Bulandra, cu o distributie coplesitoare: Victor Rebengiuc, Mariana Mihut, Cornel Scripcaru, Virgil Ogăsanu, Răzvan Vasilescu s.a.m.d. Pentru orice dramaturg, mai vechi sau mai nou, un asemenea debut si o asemenea ascensiune sînt de invidiat. În 1997 îi apare la Editura Humanitas, din nou un lucru pretios pentru orice autor, volumul cu o singură piesă, Oedip la Delphi, o temă antică tratată ca pre-text pentru un subiect de actualitate. În 1998, Editura ALL publică în Colectia de teatru GODOT, piesa Regele si cadavrul, o piesă în două acte după Somadeva, un fel de dramatizare după una dintre meditatiile lui Heinrich Zimmer. Incursiunea aceasta în fabulosul indian, fermecătoare la lectură, dar