Camera scrisului, British Museum, 7 februarie 1979 -, la subsol. Istoria scrisului. Pietrele paralelipipedice, cubice, însemnate... Egiptenii, sumerienii, obiectele transmise din secol în secol si din mileniu în mileniu pînă la urmă sensul lor imediat pierzîndu-se si ne mai rămînînd decît formele "artistice", ideea unui tezaur comun al omenirii. O abstractie.
Tapul de aur sumerian ridicat pe cele două picioare dindărăt, cu copitele din fată aurii cătărate într-un copac de aur a cărui esentă nu se cunoaste, sau va fi pierit prin vremuri.
Mă gîndeam la tapul urias al lui Goya în jurul căruia stă strîns un grup de femei, de vrăjitoare. Animalul urias stînd pe jos omeneste cu trupul înăltat. Adoratia femeilor simple, cumetre de la tară cu aerul sectant al unei adoratii falice.
Tapul gigantic dominînd peisajul, seara, cu luna sau lumina magică a lunii în spate este semnul vitalitătii si al înmultirii...
Tapul sumerian trădează numai cutezanta, sprinteneala cătărării pe regnul vegetal, iar faptul că e de aur înlătură orice simbolistică gen Goya.
M-am gîndit la acest tap de aur sumerian cînd am văzut statuia Ioanei d^Arc călare de la Paris, de lîngă Luvru, cînd îi atinsesem, sărind, copitele, tot aurii, cu vîrful degetelor.
*
* *
Am trecut în caietel denumirile scrierilor, evolutia lui... Egiptean, deci, fenician, sud-arabic, sinaitic, aramaic, pahlavi, latin, grec, punik, elamit, babilonian, sumerian, asirian modern atchana, amarna, hattusus, changar bazar si altele pe care nu le mai deslusesc.
Scriere cuneiformă pe tablete de lut. Ceva comestibil. Ca niste tablete de socolată. Descoperitor al scrierii Sir H. C. Rawlinson (1810-1890).
Nume egiptean din Cartea mortilor - British Museum 7 febr. 1979 Nesitanegtashru, - nume de printesă.
Greutatea de piatră în formă d