Pe data de 12 iunie s-a deschis oficial cea de-a 48 - a editie a Bienalei de Artă Contemporană de la Venetia. Oficiali ai guvernului italian, reprezentanti ai Venetiei, în frunte cu primarul Massimo Cacciari, organizatorii directi ai expozitiei si sute de artisti, curatori, colectionari si ziaristi au participat, în pavilionul central al complexului expozitional Giardini di Castello, la inaugurarea celei mai ample editii de pînă acum. Presedintele acesteia este Paolo Baratta, iar Director, a cărui functie executivă este fundamentală, a fost numit criticul si istoricul de artă elvetian Harold Szeeman. Chiar dacă o asemenea actiune, de o complexitate inimaginabilă si care cere un efort si o rigoare organizatorică iesite din comun, implică un număr impresionant de oameni, tehnică, materiale si logistică, Directorul este cel care îi dă identitate, îi stabileste coordonatele si asigură transpunerea exactă a proiectului. În conscecintă, cel care a conceput acestă expozitie si care, pînă la urmă, îsi poate revendica în mod legitim performantele ei (sau asuma esecurile) este Harold Szeeman. Fără a i se stabili o tematică anume, cea de-a 48-a editie a Bienalei este, într-o bună măsură, un test de functionare a ideii de libertate. Pe de o parte, în deplină libertate s-au constituit pavilioanele nationale, iar, pe de altă parte, tot fără vreo limitare s-a constituit expozitia concepută direct de Harold Szeeman, al cărei nume, dAPERTutto, construit, prin aglutinare, pe un joc de cuvinte, ar însemna APERTO pentru toti, adică o deschidere completă si definitivă. În spatiul consacrat al Bienalei, în Giardini di Castello, sînt organizate cele treizeci si unu de pavilioane nationale, mai putin cel al Italiei care a fost amenajat tot sub copertina dAPERTutto, iar, pentru prima oară, cîteva expozitii nationale si cel mai consistent segment dAPERTutto au fost asezate în vec