2 XII 1978 - Iowa- City. "Remember your Costumer is your next Inspector".
Reclamă citită la Amana în SUA la o uzină de frigidere - aproximativ:
Nu uita că Inspectorul tău este următorul tău client.
Este, cred, prima frază pe care am învătat-o si pe care o rosteam perfect în America în cele mai neasteptate ocazii.
Odată, ducîndu-mă în vizită la niste americani importanti, profesori universitari, le-am rostit si lor fraza aceasta, mecanic, automat, ca pe apă. Mai întîi, strîngîndu-ne mîinile, ei se uitaseră la mine ca la un apucat. Pe urmă, după aerul meu natural, probabil, începuseră să rîdă cu poftă.
Pe urmă, intrînd în amănunte, ei mă felicitară, spunîndu-mi că nimerisem "esenta" existentei capitaliste americane. Tipii erau de stînga, si aproape că mă invidiau. Desi le arătasem cu eroare, contrariul, prin diverse directe si upercuturi si chiar prin lovituri premeditate sub centură, numai să-i scot din ale lor, fără să am aerul că fac politică...
Ideea lor fixă era că eu nimerisem cheia succesului economic american, retinînd sloganul comercial pentru orice producător, fie el muncitor sau comerciant, grija lui principală fiind să îl multumească pe client, să-i satisfacă pretentiile si gustul si că "inspectiile" celelalte, cum se făceau de formă în tările socialiste conduse de Moscova, ar fi fost, - cum si erau de fapt, - pură birocratie, vorbe goale.
*
Discutie aprinsă cu un ziarist american cam rasist. El îmi spune:
- Negrii nu pot fi niciodată modesti, am observat pe pielea mea acest lucru. Ei, de fapt, nici nu cunosc modestia. Umilinta, da, însă nu si modestia, care presupune o sursă de superioritate morală totusi.
Simt, că, avînd dreptate într-un fel, mai ales prin distinctia dintre umilintă si modestie, - ceea ce îmi arată că am în fată un tip destept, deci în stare d