Cine Opreste Disparitia Traditiei Romanesti?. Horia Bernea, directorul Muzeului Taranului Roman. "Este un mare dezastru, dar sunt optimist". - Prin calatoriile sale in tara, revista "Formula As" descopera o realitate dramatica: disparitia traditiei taranesti. In calitatea dv. de d...
Cine Opreste Disparitia Traditiei Romanesti?
Horia Bernea, directorul Muzeului Taranului Roman
"Este un mare dezastru, dar sunt optimist"
- Prin calatoriile sale in tara, revista "Formula As" descopera o realitate dramatica: disparitia traditiei taranesti. In calitatea dv. de director al Muzeului Taranului Roman, o institutie de exceptie, care tezaurizeaza tocmai marile valori spirituale ale satului romanesc, cum apreciati acest fenomen?
- Este un mare dezastru. Numai de cand sunt eu director aici, au disparut nu stiu cate centre de ceramica populara. Centre milenare! Au disparut, pur si simplu. Nici in perioada lui Ceausescu si nici dupa aceea, nu s-a izbutit sa se creeze un alt statut al obiectului. Oala de pamant se dadea mai ales la pomeni; cand a aparut posibilitatea de a nu mai da o oala, ci doar o cana de metal sau de plastic, a disparut dintr-o data o comanda de mii de oale pentru mesterii respectivi si, din 30 de olari cat erau acum 20 de ani, mai ramasese in sat doar unul. Si, dintr-un accident, acest unu a disparut si, o data cu el, a disparut si centrul de olarit, pentru ca nu lasase nici un urmas. Centre intregi de olarit au disparut astfel. Este o tragedie. Si cazul bisericilor de lemn din Romania este un subiect dureros si, din nefericire, extrem de vast si de aceea greu de rezolvat. Exista pericolul disparitiei acestui patrimoniu urias, acest patrimoniu care consista din mai multe sute de biserici de lemn, pictate.
De curand, muzeul a gazduit o expozitie slovaca a bisericilor de lemn. Ei au insa doar cateva, in vreme