Compania Nationala a Cailor Ferate Romane, a patra "putere feroviara" din Europa, va fi beneficiara unui sistem informatic de ultima ora numit IRIS. Costul acestui sistem este de 30 milioane dolari, bani oferiti de diverse organisme mondiale pentru fluidizarea si compatibilizarea traficului feroviar in Europa.
Daca de-a lungul istoriei am stat in calea turcilor si tatarilor iata ca in zilele noastre stam in calea traficului feroviar intre Europa de Vest, Europa de Est si Orientul Mijlociu. Un factor important atit in traficul intern cit si mai ales in asigurarea prelucrarii si schimbului de informatii pentru cel extern il reprezinta sistemele informatice. CFR, din punctul de vedere al nivelului de informatizare, a fost mai tot timpul in fruntea institutiilor publice din cauza unei necesitati imperative de a avea putere foarte mare de comunicare, calcul, control si prelucrare a informatiilor specifice; insa recent, datorita maririi traficului intern si extern si evolutei foarte rapide in tehnica de calcul, sistemele utilizate pina acum s-au dovedit depasite.
•Sistemul informatic al CFR - o problema europeana
Inexistenta unei unificari a sistemelor folosite a creat mari probleme schimbului de informatii, in special cu occidentul. Acesta a fost unul din factorii ce au determinat initierea unui proces asistat de Banca Mondiala si finantat de BIRD, BERD, si Phare, proces care presupune introducerea unui sistem ultramodern, unic pentru toata reteaua CFR. Sistemul, in valoare de 30 milioane de dolari, se numeste IRIS . Acesta imensa retea, realizata in principal pe fibra optica, presupune la nivel national instalarea a peste 2.000 de posturi de lucru (terminale calculator), 490 de servere locale, 800 de imprimante, 16 servere de baza de date regionale, 4 servere de date centrale, 1 server pentru posta electronica si 2 servere pentru Int