A trebuit să treacă o jumătate de secol ca, prin efortul lăudabil al Editurii Fundatiei Culturale Române si prin contributia (pe care o bănuim esentială, desi, cu modestie, nementionată) a lui Ioan Comsa, o lucrare extrem de interesantă să ajungă sub ochii specialistilor si ai publicului. E vorba de teza de doctorat intitulată Romanian Profile. A Study of National Character as Reflected In the Visual Arts (Profil Românesc. Un studiu cu privire la oglindirea caracterului national în artele plastice), sustinută în data de 18 iunie 1948 la Universitatea din Bucuresti de diplomatul american Donald Dunham, cel care avea să devină primul american proclamat doctor ("magna cum laudae") într-o institutie universitară românească. Un gest surprinzător prin temeritatea sa, dacă ne gândim că el survine într-un moment în care România trecea printr-o perioadă întunecată, aflându-se sub stricta supraveghere a Moscovei. Sau, poate, prin statutul celor care au caracterizat teza (Gheorghe Oprescu - conducător stiintific, Iorgu Iordan, Ion Nestor, Tudor Vianu, Emil Condurachi) făcând posibilă sustinerea ei? Nu vom afla niciodată.
Oricum, după acordarea înaltului titlu, peste teză se va lăsa o cortină grea de tăcere, asemeni celei care a coborât peste jumătate din Europa. Într-un articol din "România literară", Ioan Comsa descrie circumstantele în care teza a fost "îngropată": "Un exemplar al tezei, însotit de cele 46 de ilustratii, a fost păstrat sub cheie în arhiva Facultătii de Litere si Filozofie a Universitătii din Bucuresti. Un al doilea exemplar, legat în piele, însotit de ilustratii si dedicat profesorului Oprescu, a intrat în biblioteca personală a acestuia. Alte câteva exemplare, s-au risipit, rămânând de asemenea inaccesibile".
Romanian Profile este cea de-a doua carte a lui Donald Dunham. Până la momentul în care va ocupa postul de atasat pen