Fiecare roman plateste trei milioane de lei anual pentru a intretine industria neperformanta "Sa le dea, domnule, de ce sa nu le dea? Toti o ducem greu. Guvernul asta n-a facut nimic. Macar atita sa faca". Reactia unui simplu cetatean, luata pe strada de o televiziune populista de la Bucuresti, in ziua protestului violent al muncitorilor de la Brasov, exprima un sentiment colectiv. Guvernul a asteptat patru zile pentru a lua o decizie cam in aceeasi idee. Ministrii au decis deocamdata sa cumpere patru sute de camioane, pentru Armata si Politie, in contul datoriilor pe care societatea le are la stat. Greve care au aceeasi cauza ca la Brasov au deja loc, desi nu se manifesta inca violent, si in alte orase. La Sibiu, muncitorii din intreprinderea de lanturi cu role "Independenta" se afla in greva pentru ca intreprinderea nu are comenzi, iar la fabrica de strunguri din Arad angajatii nu si-au mai primit salariile de trei luni, din acelasi motiv. Ce va face Guvernul daca si acestia vor ataca prefecturile: va cumpara lanturi cu role sau strunguri pentru a rezolva situatia? Multi sugereaza ideea ca Roman SA trebuie salvata cu orice pret, fiind o intreprindere strategica. De ce este o fabrica de camioane strategica, nimeni nu se oboseste sa explice. Fireste, la limita, o intreprindere gigant cum este SIDEX, de exemplu, desi discutabil si in acest caz, poate fi considerata strategica, insa doar atit timp cit de aceasta depind, pe orizontala, ramuri intregi ale economiei. Dar Roman SA este departe de a avea un astfel de avantaj. Roman SA, in cazul in care cineva crede ca are un viitor pe piata camioanelor, are de dat piept cu adversari redutabili. Concernul suedez Volvo, de exemplu, are 35.000 de angajati si vinde pe piata, anual, circa 500.000 de vehicule, dintre care doua treimi sint autobuze si camioane. Aceasta inseamna ca, pentru a fi la fel de performanta, Roman SA, cu c