Amprentele imprimate pe panza in care a fost invelit Iisus dupa coborarea sa de pe cruce au fost transformate in statuie. Cu aprobarea Vaticanului, un italian realizeaza o copie perfecta a trupului lui Cristos.
Usa de lemn negru se deschide catre o camera mare, cu un plafon cu chesoane, pe care o lumina verde se chinuie sa il lumineze. Este foarte frig. De cum intri, este imposibil sa-ti desprinzi privirea de la corpul care se odihneste acolo, imobil, sub o cuvertura. In spatele sau se afla o fotografie in marime naturala a giulgiului sfant. Punerea in scena a sculptorului Luigi Mattei este uluitoare. Bolognezul studiaza cu aviditate efectul pe care "spectacolul" il are asupra vizitatorilor sai. Apoi porneste un mic magnetofon ascuns dedesubtul sculpturii, din care rasuna un cantec gregorian. Cu un singur gest, trage cuvertura ce acopera corpul unui barbat dezbracat, de 1,78 m, foarte musculos. Parul lung ii cade peste umeri, ochii ii sunt inchisi, fata incadrata de o barba deasa pare inchisa in ea insasi, insensibila la privirile care o interogheaza de atatea secole. Stralucind cu un luciu mat, sculptura din fonta lustruita seamana cu ceramica. Pare acoperita de un praf fin, rosiatic. Instalata la orizontala pe soclul ei, sculptura pare foarte usoara, in ciuda celor 120 de kilograme. Pe umarul stang, se disting urmele lasate de crucea purtata in timpul supliciului. Fruntea este marcata de amprenta coroanei de spini, mainile incrucisate pe pubis sunt gaurite de cuiele cu care au fost tintuite pe cruce. Pieptul umflat exprima cumplita durere a asfixiei, care ii ucidea pe cei crucificati. Dincolo de valoarea sa artistica, la care suntem mai mult sau mai putin sensibili, sculptura se impune in mod incontestabil drept reprezentarea in trei dimensiuni a giulgiului de la Torino, opera la care Luigi Mattei lucreaza de doi ani. O premiera realizata impreuna cu an