Abnegaţie şi organizare, eficienţă şi finalitate privind plasarea pe "orbită" a laureaţilor. Aceasta am constatat la Brăila cu prilejul susţinerii, în vara trecută, a ediţiei Concursului Internaţional "Hariclea Darclée".
L-am audiat atunci pe baritonul clujean George Petean, laureat al distincţiei supreme. L-am reaudiat de curând la Bucureşti, în rolul titular, cu prilejul prezentării integrale la Ateneul Român, a operei "Don Giovanni" de Mozart. Este o voce mai mult decât promiţătoare ce dispune de componente armonice expresive ale timbrului. El însuşi dezvoltă atitudini scenice bine argumentate dramatic. Dar igiena profesională, cea vocală, trebuie atent întreţinută, căci suprasolicitările de tot felul, o anume oboseală a emisiei, pot fi deja observate - prea devreme! - în evoluţia de la Bucureşti, spre exemplu. Ulterior, în Studioul de Concerte Radio, aceeaşi lucrare a fost reluată în condiţii de participare solistică mult mai bune. În mod cert, soprana Mariana Nicolesco ştie să constituie, să coaguleze, să îndrume eficient lucrul în echipă; sunt potenţate la maximum inclusiv valorile medii. Iar competiţia se profilează drept una de specială originalitate pe parcursul căreia selecţia valorilor se îmbină cu acţiunea de permanentă îndrumare, de îngrijire profesională.
În sfârşit, mai puţin spectaculoase dar deosebit de eficiente din punctul de vedere al finalităţilor se dovedesc a fi competiţiile de orientare tematică. Mă refer în primul rând la Concursul Naţional "Mihail Jora", organizat de Uniunea Criticilor Muzicali în colaborare cu Universitatea de Muzică din Bucureşti. Muzicologul Grigore Constantinescu, preşedintele juriilor, a ştiut, de fiecare dată, să imprime etapelor concursului o consistenţă repertorială solicitantă sub raportul exigenţelor culturii stilistice. Iar rezultatele nu au întârziat a se ivi. Dintre laureaţii distincţ