Guvernul Romaniei a elaborat, luna aceasta, proiectul strategiei economice pe termen mediu, ale carei principii vor dirija dezvoltarea economica a tarii in urmatorii cinci ani. Proiecte similare au fost realizate in Bulgaria, Ungaria si Cehia, toate avind acelasi scop: pregatirea fostelor tari comuniste pentru aderarea la Uniunea Europeana. Obiectivele trasate in cazul celor patru economii sint, in esenta, aceleasi: controlul deficitului bugetar, reforma fiscala, reducerea inflatiei, intarirea sistemului bancar si a celorlalte piete financiare, accelerarea privatizarii, reforma sistemului de pensii, a celui de sanatate sau a invatamintului. Masurile concrete ce urmeaza a fi aplicate difera insa de la o tara la alta, fiind mai mult sau mai putin radicale si avind termene diferite de implementare. Deficitul bugetar Controlul deficitului bugetar se afla in fruntea listei de masuri preconizate de cele patru tari. Romania isi propune sa-l limiteze la trei % din PIB in perioada 2000-2004. Mai radical, Executivul bulgar a fixat o limita a acestuia la 2% din PIB, numai pentru a acoperi costurile de tranzitie ale reformelor structurale si pentru a creste investitiile publice in infrastructura. Cehia ia in considerare doua posibile scenarii: unul derulat in sensul cresterii economice si altul de neimplicare. In primul caz, deficitul bugetar ar urma sa varieze de la 3,36 din PIB in 2000, la 1,1% in 2001, 1,8% in 2002, 3,9% in 2003, 2,6% in 2004 si 1% in 2005, in timp ce scenariul pesimist estimeaza o majorare a deficitului pina la 5,8% din PIB in 2005. Strategia maghiara isi propune o diminuare a deficitului bugetar de la 4,2 % din PIB in 1999, la 3,7 % in 2000 si la 3,5-3 % in 2001 si 2002. Masurile aferente au insa termene diferite de implementare. Daca Bulgaria, spre exemplu, a inceput sa reduca numarul de fonduri speciale o data cu bugetul anului 1999, Romania va incerca sa