Martisorul episcopului Tokes Dupa cateva luni de hibernare binemeritata, vocea episcopului Tokes rasuna iarasi, monotona ca un suierat de sageata in linistea tundrei. Nimic solar, nimic gingas, desi primavara ne mangaie sufletul cu o tandrete botticelliana. Ce noua suferinta il macina pe acest om pr...
Martisorul episcopului Tokes Dupa cateva luni de hibernare binemeritata, vocea episcopului Tokes rasuna iarasi, monotona ca un suierat de sageata in linistea tundrei. Nimic solar, nimic gingas, desi primavara ne mangaie sufletul cu o tandrete botticelliana. Ce noua suferinta il macina pe acest om profund indurerat? "Romanizarea Transilvaniei." Nici mai mult, nici mai putin. Si, desigur, nu-i vorba de procesul etnogenezei natiunii romane desfasurat din Maramures pana in Pind, cu precadere la adapostul muntilor inaccesibili traitorilor in iurte. Adept al ipotezei lui Rosler, eruditul de doi bani care deriva expresia romaneasca "insira-te margarite" din limba finlandeza, sfintia sa ignora cu desavarsire continuitatea daco-romana in Transilvania, ignora - bizuindu-se pe lacunele romanilor in ceea ce priveste istoria maghiara - chiar si statutul de principat al Transilvaniei (1111-1918). Face apel la o fantasmagorica Transilvanie maghiara, dar nu sufla un cuvant despre politica de maghiarizare fortata a populatiei autohtone dusa din primii ani ai dualismului austro-ungar, de cand Imparatul Franz Josef, principele Transilvaniei, a fost obligat sa cedeze in fata grofilor din cauza subrezeniei imperiului sau. Nu sufla, bineinteles, un cuvant despre epurarea etnica din anii celui de-al Doilea Razboi Mondial, cand bandele de leventi au comis impotriva populatiei ardelene autohtone acte de un sadism egalat doar de executia secuiului Gheorghe Doja. Din falsuri grosolane si omisiuni, episcopul Tokes repune de fapt in discutie apartenenta Transilvaniei la Romania. Si, di