Nu, aceasta nu este o cronica muzicala ratacita la rubrica filmelor si a serialelor TV. Chiar asa se numeste serialul difuzat de Romania 1, simbata, de la ora 8.20, si a carui figura centrala este Johann Strauss fiul. Produs in 1990, Dinastia Strauss nu are in distributie nume sonore, dar merita atentie fie si numai pentru muzica interpretata de orchestra Filarmonicii din Viena si pentru valoarea lui documentara. Un posibil argument priveste supercunoscutul mars Radetzki care revine obsesiv la inceputul fiecarui an, in concertul vienez de Anul Nou.
Intr-unul dintre episoade sint lamurite imprejurarile (nu la fel de bine cunoscute de toata lumea) in care a fost compus marsul, in onoarea personajului istoric cu acelasi nume. In plus, serialul da viata imaginii abstracte a compozitorului celebru pentru valsurile sale, propunind un personaj complex (alintat cu numele Shani de cei apropiati), urmarit in relatie cu succesul, cu femeile sau cu evenimentele politice ale vremii. In felul acesta, un subiect cultural ia o forma atractiva, care poate cistiga si publicul tinar, mai putin atras de tonul grav al unor emisiuni elitiste, de specialitate. Exista persoane care, dupa ce au vazut Amadeus, fascinantul film regizat de Milos Forman, au devenit cel putin fani convinsi ai lui Mozart, daca nu melomani cu adevarat.
Din acest punct de vedere, serialul Dinastia Strauss are un inconvenient: ora de difuzare. Simbata dimineata, virtualii tineri telespectatori se trezesc in general mai tirziu, obositi de saptamina de scoala sau de cheful de vineri seara, ceea ce scade sansele de audienta. Cu o problema asemanatoare s-a confruntat, cu ceva timp in urma, serialul Wagner (cu Richard Burton in rolul principal si Vanessa Redgrave in cel al Cosimei Liszt), care se difuza duminica dupa-amiaza pe programul 2. A fost reluat ulterior la o ora mai convenabila.
Oricum, s