S-a spus cu numeroase prilejuri, nu vom conteni să o repetăm, mai mult decât diplomaţii de profesie, artiştii noştri rămân în continuare adevăraţii ambasadori ai ţării. Ambasadori de bună voinţă, ambasadori de "imagine", cum ne place să ne exprimăm în ultima vreme. Astfel sunt folosiţi. Mulţi o acceptă probând cea mai bună credinţă. Sunt folosiţi dar nu sunt sprijiniţi. Nici măcar pentru a li se asigura un statut social în limitele demnităţii. De cel material nici nu poate fi vorba. Incredibil dar adevărat, nu numai teatre de prestigiu naţional acreditat şi peste hotare, dar inclusiv marile orchestre simfonice din Cluj, din Iaşi, spre exemplu, şi nu numai acestea, îşi desfăşoară activitatea sub semnul precarităţii. Este dramatic de observat că o societate ca a noastră, în aceşti ani, societate din ce în ce mai pauperă din punct de vedere spiritual, şi din punct de vedere material, nu le găseşte susţinere.
Există, însă, şi rezolvări fericite. Punctuale. Puţin numeroase. Cu destule luni în urmă, primul dirijor al Orchestrei Naţionale Radio, Horia Andreescu personal, a primit invitaţia de a conduce Orchestra Naţională Radio, în cadrul unui concert special, susţinut la Köln; relativ recent concertul a avut loc în marea şi moderna sală a Filarmonicii locale situată lângă impunătorul Dom, pe malul stâng al Rinului. Arhitectonica sălii este modernă. Acustica este perfectă. Îmbietoare. Pe podium sunetele se adună şi sunt trimise mai departe, în mod egal, către auditori. Anual, în medie, aici au loc aproximativ 400 de concerte. Chiar şi două, şi trei pe zi. La o populaţie de un milion de locuitori. Pe aici educaţia muzicală - şi nu numai! - la nivel de mase, a început cu cinci secole în urmă, animată fiind de Martin Luther însuşi. Astăzi fiinţează la Köln, două mari orchestre. "Gürzenich Orchester", ansamblu ataşat Filarmonicii, este ansamblul simfonic al operei;