Aflat într-un irepresibil elan reparatoriu, pictorul Ştefan Sevastre - binecunoscut sacerdot al artei concrete în spaţiul cultural românesc - a trimis de curînd României literare o scurtă şi temperamentală scrisoare. Deşi aparent se referă la expoziţia Diet Sayler, deschisă în Bucureşti la finele anului trecut, semnatarul încearcă, în fond, să pună la punct cîteva chestiuni de principiu. Iar acest principiu ar putea fi rezumat cam aşa: dacă o revistă cum este România literară nu scrie despre o anume expoziţie, pe care unul sau altul ar dori-o reflectată în paginile sale, faptul este de o gravitate impardonabilă şi poate însemna orice, de la impostură, la lipsă de gust şi la conspiraţie. Pe un ton simfonic, adică în acelaşi timp uimit, mustrător, pedagogic şi doct, Sevastre încearcă să sugereze, din fericire în puţine rînduri, proporţiile dezastrului. Simţindu-mă direct responsabil de producerea acestuia, dar şi din dorinţa de a înlesni o reparaţie gratuită, adică una care nu se referă la nici o stricăciune, dau publicităţii scrisoarea delicatului pictor, aşa cum a fost ea expediată: cu sintaxa, cu morfologia, cu logica şi cu ortografia ei. Aşadar:
Către
REDACŢIA REVISTEI ,,ROMâNIA LITERARĂ"
- cu respect, vă rog a primi spre publicare scrisoarea de mai jos -
ONORATĂ REDACŢIE,
Oare criticii de artă ce deţin spaţii tipografice să nu aibă toţi putinţa de a înţelege demersurile artistice în autenticitatea lor, astfel încît importante expoziţii să nu treacă neobservate pînă şi în prestigioase publicaţii ca România literară?
în acest sens, un exemplu poate fi expoziţia lui DIET SAYLER, care a fost deschisă la MUZEUL NAŢIONAL DE ARTĂ AL ROMâNIEI în septembrie 1999.
Un valoros artist de origine română, stabilit în Germania la Nürnberg, un reprezentant de frunte al artei concrete, după cu