Arta de a provoca
Grid Modorcea are un demon: al scandalului. în cărţile sale din seria "băieţilor de bani gata" şi a "fetelor de bani gata" sunt descrise scene din viaţa intimă a unor personaje reale, cunoscute de toată lumea. Autorul povesteşte cu nonşalanţă ce fac ele noaptea, sub plapumă, folosind ca material "documentar" confidenţe, zvonuri, ca şi propriile lui presupuneri.
La fel de provocatoare este cartea recent apărută, Mort după America. Totul în cuprinsul ei intrigă şi scandalizează, începând cu ideea pe care o agită autorul de la primele pagini: că plecarea în America a fost pentru el o tentativă de înviere (a ieşit din "sicriul" vieţii din România ca să renască în "Lumea Nouă"!), şi că, spre deosebire de Isus Hristos, el a eşuat în această tentativă, din cauză că civilizaţia americană însăşi, iremediabil mercantilă, se asfixiază:
"Dar oricare ar fi opţiunile, experienţele şi trăirile, americanii au ceva comun, care îi aseamănă, care îi face fraţi de cruce: Dolarul. El e zeul care îi mişcă, îi dezbină sau îi uneşte. El le pune jăratic sub tălpi, el e El Dorado şi goana după aur. El îi mână de la spate, el face jocurile, el e zeul Coin la care se închină toţi, de când se nasc şi până îşi dau duhul. El a actualizat acel dicton antic panem et circenses şi a prefăcut America, lumea, într-un McDonald's şi Disneyland gigantic! Religia dolarului acoperă tot spectrul existenţei, abia dacă poţi vârî un vârf de ac din credinţa străbună cu care vii de-acasă. (...) Nimic mai opus învierii decât acest zeu mistuitor. America vrea să învie, dar o mistuie propriul ei zeu, care până la urmă o s-o înghită şi pe ea. Noi, în prăpăditele noastre de coşciuge cu tricolor, mai avem o şansă..." etc.
Noul "Isus Hristos" a plecat în primăvara lui 1999 în Statele Unite ca angajat al Televiziunii Române, năzuind să facă un film despre modul cum