1. Stiam de mai multa vreme ca orice lant de reactii polemice se face o gradina a potecilor ce se bifurca, devine un labirint de neintelegeri, dar ce altceva e neintelesul gloriei daca nu suma neintelegerilor din jurul ei?
2. Andrei Cornea a spus, intr-adevar, ca numai in formele sale traditionale si fundamentaliste crestinismul ajunge la antisemitism. Da, asa a spus. Asta implica faptul ca „in formele sale moderne sau chiar postmoderne, crestinismul poate evita antisemitismul“. L-am citat pe Andrei Cornea. Numai ca tocmai aici e prostia, adica acel tip de vorbire in care mintea crede ca gindeste, iar in fapt nu face decit sa repete prostii, adica acele tipuri de vorbire in care… Prostia potrivit careia crestinismul are a fi traditional, pe de o parte, modern (ori postmodern), pe de alta, dateaza de pe vremea gnosticilor. Nu. Crestinismul nu e crestinism decit daca este si ramine traditional, caci crestinismul nu e o teorie, o doctrina, o dogmatica, ci o practica. Este practica potrivit careia viata noastra poate fi si ar fi bine sa fie o imitatio Christi. Aceasta practica poate fi invatata spontan ori urmind traditia care o memoreaza si o prezinta in folosul celor care nu o pot invata spontan. Asta e traditia in crestinism. In fond, ea nu e nici traditionalista, nici modernista, deoarece caile practice ale imitarii lui Hristos sint nenumarate, fiecare reusita fiind o singularitate, ceva de neimitat. De imitat nu are cum sa fie imitabila viata paminteana a lui Hristos, ci numai felul sau de a fi, divino-uman, caci, stim de la El, si noi avem in noi Imparatia lui Dumnezeu. Duhul Sfint.
3. Da, multi crestini, unii episcopi, altii Papi, altii de rind si-au ratat mintuirea personala daca au tinut in suflet nedragoste pentru aproapele lor, evreul. Papa Ioan Paul al II-lea nu a cerut iertare evreilor pentru asemenea pacate mari, ci a cerut lui Dum