La cea de-a patra ediţie, Festivalul Filmului European - organizat de către Delegaţia Comisiei Europene din România în colaborare cu Uniunea Cineaştilor din România - ne-a adus un pom al cunoaşterii cinematografice bogat: din 17 ţări, doi cineaşti de prestigiu şi 25 de filme, multe laureate cu distincţii importante.
Ascultînd tăcerea gravă ce a cuprins publicul la sfîrşitul proiecţiei inaugurale, inspirat plasată la Sala Mare a Palatului, am avut revelaţia acestui titlu la care nu am mai putut renunţa pentru că în fiecare seară am căpătat noi argumente, această simbolică rugă impunîndu-se la răscrucea de milenii. De aceea am îndrăznit să-l rog pe Krzysztof Zanussi - oaspete şi al Cinema-tecii Române - să comenteze butada "Secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc", ferindu-mă să-l pomenesc însă pe Malraux, cel oricum aflat sub influenţa lui Nietszche care declarase categoric "Dumnezeu a murit!"
Zanussi dixit
Raţionalist elevat ce şi-a construit propria operă ca pe o accedere la graţia divină prin meditaţie, Zanussi a ţinut să menţioneze că Malraux a negat că ar fi afirmat acest lucru, dar că oricum formularea corectă ar fi "Secolul XXI va fi spiritual sau...". Personal, cineastul polonez speră ca viitorul să rezerve omenirii bucuria unor revelaţii excepţionale, ţinînd de misterul existenţei însăşi. La finalul neaşteptat al minunatului său film În plin galop (Polonia, 1995), acest răspuns aveam să-l primesc şi într-o altă formulare, întărind cuceritoarea pledoarie pentru cunoaştere şi măsură a compromisului inevitabil. Un film dominat de Maja Komorowska, înger păzitor al unui puşti (autorul însuşi!) pe care-l iniţiază în tainele supravieţuirii în demnitate, la vreme de stupidă restrişte. Originala ecranizare polemică a piesei scrisă de Ioan Paul II Frate al Dumnezeului nostru (Polonia, 1997) enunţă interogaţii