Statul totalitar a cumparat sufletul scolii pentru a-i vinde sufletele elevilor; astazi acei bani blestemati nu mai sint, deci trebuie sa-i scoatem din buzunarul nostru Dupa patru ani de reforma dramatica, timp in care au avut loc si cele mai ample miscari sindicale din istoria Romaniei, sistemul de invatamint preuniversitar pare din ce in ce mai mult un copil pe care parintii nu-l mai pot intretine. Numai ca, daca parintii saraci isi dau copiii la stat, in acest caz, statul este cel care cauta ocrotitori pentru scoli, transferind responsabilitatea catre comunitatile locale. Masurile prin care ministerul reformator al lui Andrei Marga a incercat sa ramina cu cit mai putine obligatii fata de scoala au fost facute dintr-o incercare disperata de a ramine in cadrul bugetului cu cheltuieli minime, respectiv salariile cadrelor didactice. Chiar si asa, au fost necesare "ajustari" prin reducerile care au urmat grevei profesorilor. Iata, insa, ca lucrurile nu s-au oprit aici. Conducerea ISJ Iasi a constatat, de pilda, ca 60 de invatatori au ramas fara elevi. La transferari, citiva dintre ei au prins cite un loc la scolile de elita, insa cei mai multi au ajuns intr-o situatie disperata; sint someri cu loc de munca. Pentru a supravietui, vor trebui sa mearga la tara sau la gradinite, acolo unde vor gasi loc de munca. Ce se intimpla, de fapt, cu invatamintul preuniversitar? Reconstruirea ariilor curriculare, in care profesorii de fizica, chimie, biologie si istorie au pierdut din importanta, invazia optionalelor intr-un sistem rigid, inca nepregatit pentru a lasa initiativa alegerii disciplinelor in miinile elevilor arata ca strategia MEN este de a disloca, incet, incet, reteaua clasica a invatamintului romanesc. De la un sistem centralizat, atit decizional cit si financiar, specialistii din minister au pregatit minutios debarcarea scolilor in curtea administratiilor si comunita