La Institutul Francez a avut loc pe 25 mai conferinta tinarului filozof francez Michel Onfray, autor a 15 volume publicate din 1989 incoace (primele doua, Pintecele filozofilor si Ratiunea Gurmanda, au fost traduse in romaneste). Michel Onfray este de profesie hedonist si pledeaza pentru o reintoarcere si o reinterpretare a textelor filozofiei antice, in special cinice, stoice, epicureice. Onfray demonteaza in ultima sa carte, Théorie du corps amoureux, ideea de cuplu, intr-o logica a libertatii de alegere si o conceptie despre placere care ii sint proprii. Discursul sau, nonconformist si contrariant, se bucura la ora actuala in Franta de un mare succes, declansat de tonul proaspat si vioi al primelor sale aparitii.
Desi ati afirmat ca cele doua carti care apar acum in Romania fac parte din preistoria dumneavoastra de autor, o sa va intreb totusi cum ati ajuns sa le scrieti si de ce?
Le-am scris pentru ca am realizat ca nici un filozof nu se ocupase pina atunci de acest capitol extrem de important al existentei umane care este gastronomia. Fusese tratat de sociologi, de istorici, dar niciodata de filozofi. De ce? Pentru ca este considerat un subiect vulgar. E mai nobil sa te ocupi de problema sinelui, de timp, decit de gastronomie.
Am dorit sa tratez acest subiect si pledez in primul rind pentru o reconsiderare a lui Brillat-Savarin. El nu a scris o simpla carte de gastronomie, ci un tratat filozofic in toata puterea cuvintului, in care afirma ca poti sa te ocupi de bucatarie si de retete dintr-o perspectiva materialista. Desi era regalist si catolic practicant, atunci cind scria despre gastronomie se transforma intr-un veritabil filozof materialist. Vazind fondul filozofic al Fiziologiei gustului, am inceput sa scriu un text din care au iesit doua volume, construite in jurul cartii lui Brillat-Savarin.
Va de