Irina Badescu a indeplinit din 1990 pina in februarie 2000 functia de sef al catedrei de franceza din Facultatea de Limbi Straine a Universitatii din Bucuresti. Are, pe linga o bogata experienta a meseriei sale, si obisnuinta „luptei“ cu reforma si cu tranzitia din invatamintul universitar, confruntat la ora actuala, pe linga rigorile administrative, cu schimbari de profunzime. E vorba de o alta conceptie despre subiect, despre om – ceea ce afecteaza din plin invatamintul, in special pe cel umanist – si de prioritatea absoluta a comunicarii, ce trebuie sa tina seama atit de indivizi, cit si de compatibilitatile dintre ei, intr-o perspectiva deschisa si democratica.
Irina Badescu pledeaza pentru o iesire a invatamintului din logica imperativelor unice, dar si din cea binara, impartita intre necesitatile economice si cele ale performantei academice. Observatie valabila pentru toate domeniile unde obiectul activitatii, al creatiei presupune si totodata edifica o relatie intre oameni.
Prioritatea absoluta a comunicarii
Invatamintul romanesc se afla de zece ani de zile intr-o perpetua reforma. Credeti ca acest caracter al reformei se datoreaza exclusiv unui deficit de coerenta interna sau si unei crize a sistemului universitar in ansamblu?
Am ocupat multi ani o functie de conducere, deci pot sa confirm ca invatamintul se afla intr-o perpetua reforma sau tranzitie. Dar fenomenul se manifesta nu numai la nivelul invatamintului universitar si nu numai in Romania, ci peste tot in lume. Scoala, de sus pina jos, este pusa sub semnul intrebarii, nu numai ca legitimitate a institutiei propriu-zise, ci pentru ca sintem, vorbind dintr-un punct de vedere teoretic si mai abstract, in plina mutatie a problematicii subiectului. Sub aspect filozofic se manifesta alta conceptie despre subiect, despre om – ceea ce afecteaza din plin inva