Minte-ma si spune-mi vorbe dulci!. Romanul are o teama superstitioasa de sondaje. Nu se stie cine raspunde la ele. Unele sunt facute de firme de prestigiu, altele apar parca din neant insa, toate, in momente cheie. Sunt utile sa intelegi, sa tii situatia sub control, sa-ti infrangi temerile. Oricum,...
Minte-ma si spune-mi vorbe dulci!
Romanul are o teama superstitioasa de sondaje. Nu se stie cine raspunde la ele. Unele sunt facute de firme de prestigiu, altele apar parca din neant insa, toate, in momente cheie. Sunt utile sa intelegi, sa tii situatia sub control, sa-ti infrangi temerile. Oricum, putini sunt cei care accepta sa fie chestionati. Si mai putini sunt cei care dau raspunsuri oneste. De altfel, cine a raspuns vreodata la asemenea sondaje stie ca e si greu sa fii onest. Putinatatea optiunilor (da, nu, nu stiu) nu lasa loc de nuante. De multe ori, sondajul a la roumaine te conduce la concluzii cunoscute doar de autorul intrebarilor. Altfel, cum sa-ti explici discrepantele dintre sondajele preelectorale si rezultatul votului?
Un operator al unui institut pentru sondarea opiniei publice a marturisit ca multe chestionare sunt bordurate. E un termen intrat deja in jargonul de specialitate. Operatorul se asaza pe bordura si le completezi personal. E greu, te solicita, trebuie sa fii consecvent, insa e o oboseala placuta, intelectuala. Altminteri, trebuie sa bati coclaurile, sa ai de-a face cu diversi indivizi, unii te pot brusca, altii - ironiza. Nu e mare filosofie, intrebarile sunt simple, au coerenta si nu-ti lasa prea mult de ales. Oricum, eviti monotonia si oboseala.
Pentru amatori, descriu procesul bordurarii. El rezolva multe dintre problemele operatorilor de teren si duc la redactarea unor sondaje competente, apropiate de spiritul nostru aplecat catre ironie si farsa. Regula de aur: nu se porneste la bordurare fara o anali