Inafara de succesele de conjunctura, cum ar fi un festival al berii, piata romaneasca prezinta suficiente motive de a fi atragatoare pentru marii producatori de bere. Actualmente, la un consum de aproximativ 50 de litri de bere pe cap de locuitor, Romania se situeaza pe locul 15 in lume. Dupa cresterea de 35% din 1998, procent care a situat piata romaneasca pe primul loc in acel an, dinamica acestui sector s-a mai diminuat, pentru anul 2000 fiind estimata o crestere de doar 10-12%. Cu toate acestea, in perspectiva, consumul mediu ar putea creste pana la 65 de litri pe cap de locuitor, ceea ce adauga un procent de circa 30% la piata deja existenta.
Estimarile care apartin lui John Gore, presedintele BH Romania, contureaza o piata de profil deosebit de interesanta in urmatorii ani, dar pe care nu vor rezista decat marii producatori. "Momentan, grupurile internationale - BH, Brau Union, NBC, Efes, Tuborg - detin circa 60% din piata berii in Romania. Exista in plus doar opt producatori mai mici, printre care si Zimbru, ce pot face fata schimbarilor de pe piata. Aceasta in ciuda loialitatii consumatorilor fata de marcile locale. Micii competitori nu isi permit investitii mari si dispar, chiar daca piata inregistreaza o crestere atractiva".
Caracterizand gusturile romanilor, John Gore a precizat ca "pentru aceasta piata este potrivita o bere cu o savoare mai mica decat a berii produse in Anglia sau Belgia, cu un echilibru potrivit intre gustul amarui si gustul dulce. Caracteristic berii din Romania este gustul usor piscator datorat nivelului foarte inalt de dioxid de carbon din apa. Pentru consumatorul vestic, aceasta este o caracteristica unica, dar pentru noi, piata berii reprezinta diferitele echilibre intre gustul dulce si cel amar".
Alec DANILA
Inafara de succesele de conjunctura, cum ar fi un festival al berii, piata romaneasca prezinta