•Stefan Oprea despre fantasmele scenice ale lui Eminescu
O lucrare importanta care a vazut lumina tiparului de curand, avand ca subiect tot personalitatea lui Eminescu dar pe o coordonata mai putin exploatata, se constituie si cartea universitarului iesean Stefan Oprea, cunoscut critic de teatru si publicist al urbei. Studiul intitulat "Eminescu - omul de teatru"este lucrarea de doctorat a profesorului Stefan Oprea, si a aparut la Editura Timpul din Iasi, intr-o colectie din care am mai semnalat si alte titluri, cum a fost cel al voluminoasei lucrari "Eminescu - opere politice", si la care se vor mai adauga si altele, in perioada urmatoare, conform proiectului initiat de aceasta editura si aprobat de Ministerul Culturii. "Eminescu - omul de teatru" se constituie, pe de o parte intr-un studiu specializat, destinat cunoscatorilor, si mai ales studentilor, iar pe de alta parte intr-un text la fel de accesibil publicului larg, prin elementele de informare care nu solicita cunostinte foarte vaste sau o terminologie specifica. Stefan Oprea urmareste preocuparile si realizarile dramaturgice la Eminescu, atat pe criterii cronologice, privind la tanarul inregimentat in trupe de teatru si citind clasici ai scenei lumii, cat si pe criterii valorice si structurale, urmarind o anumita evolutie a omului de teatru, dupa repere specifice genului. Eminescu apare, pentru inceput, ca un individ bantuit de fantasme scenice aduse din istorie, din mitologie si cosmogonie, cu o aplecare catre mitologia dacica, de unde se desprind atat conflictele si caracterele, cat si o serie de strategii dramaturgice, de unde autorul remarca unele congenialitati, Shakespeare fiind una dintre cele apropiate. Acesta este, pe scurt, dramaturgul si formatia sa de teatru.
Cat priveste o alta latura a lui Eminescu, aceasta incumba criticul si indrumatorul de teatru. Autorul remarca un