"America nu e numai (sau exclusiv, sau înainte de toate) motorul schimbărilor pe care le vedem: America nu e în fond nici mesianică nici satanică. Ea este mai curând un instrument, sau, şi mai bine, (din motive istorice) o zonă preferenţială a schimbărilor experimentale care apoi se răspândesc în toată lumea."
Fascinantă şi dispreţuită, frivolă şi problematică, puritană şi libertină, America face subiectul noului număr din Secolul XX, care-şi găseşte sinteza în cuvintele lui Virgil Nemoianu. Încercând o prezentare exhaustivă a realităţii americane actuale, revista radiografiază câteva elemente definitorii pentru spaţiul american, din domeniul societăţii civile, al climatului politic şi mentalităţilor, fragmente din literatura actuală la care se adaugă câteva eseuri strânse sub titlul "20 spre 21" ce vorbesc despre viitorul acestei lumi în metafora vitezei.
America în postistorie, în postmodernitate şi cyberworld, pândită de pericolul krahului informatic şi exportând o artă ce anulează criteriile tradiţionale de selecţie valorică, America obsesiei conceptului de political correctness şi a aberaţiilor culturale derivând din el, America universităţilor şi ştiinţei ameţitoare, Hollywood, Constituţia, şi tot ceea ce în mod automat se leagă de perfecţionism şi succes, reprezintă, elementele indisociabile de acest spaţiu - metaforă a viitorului.
Sanda Galopenţia, Virgil Nemoianu, Alex Leo Şerban, Andrei Brezianu şi Vladimir Tismăneanu sunt câţiva români care cunosc America şi îi analizează realităţile cu spiritul ascuţit şi critic al europeanului.
Literatura americană actuală, exemplificată în jocul narativ acaparant din povestirea lui John Barth, în fragmentele poetice ale Renaşterii Sudului (Robert Penn Warren, Ernest Suarez, James Dickey) sau în superbul eseu despre artă al lui Wayne Booth îşi revelează astfel originalitatea şi va