S-a scumpit benzina. Încotro va alerga inflaţia? În mod obişnuit, urcarea preţurilor la carburanţi umflă notele de plată pentru transporturi şi pentru lucrările agricole mecanizate. Urmarea imediată este o nouă creştere a preţurilor, îndeosebi la mărfurile alimentare. Deja se vorbeşte insistent despre o nouă avalanşă inflaţionistă. Eu nu cred, însă, că va fi vreo avalanşă. Din două motive. În primul rînd, preţurile nu vor exploda. Apoi, nu toate preţurile sînt legate de benzină. Normal ar fi să intervină schimbări numai la acele mărfuri care suportă noi impulsuri. Intervine, însă, un efect psihologic specific. Mărfurile care se scumpesc influenţează piaţa, trăgînd după ele, în sus, inclusiv preţurile acelor mărfuri care n-au primit nici un impuls în costuri. Cred însă că, de această dată, dacă istoria se va repeta, pînă la urmă lucrurile vor fi repede readuse în matca lor. Preţurile care o vor lua razna fără motiv îşi vor reveni, obligate la acest gest de legea cererii şi ofertei. Pe pieţele normale, profitul nu se scoate din preţuri ce cresc anapoda, cum se întîmplă deseori, ci dintr-un volum tot mai mare de mărfuri comercializate pe piaţă. Oferta în creştere este cel mai sigur remediu împotriva inflaţiei. E drept că, pe piaţa noastră, nu ne putem încă aştepta la reglări fireşti între cerere şi ofertă. De cînd ne luptăm cu spirala inflaţionistă, o dată la cinci-şase luni suportăm acest şoc: mai întîi se scumpeşte benzina, apoi se scumpesc transporturile, pe urmă toate mărfurile. Numai că anul 2000 nu va mai semăna cu anii precedenţi. Nu va semăna nici măcar cu anul 1999. Nici benzina nu mai poate fi lăsată cu "preţ social", cum s-a întîmplat atîţia ani,
pînă cînd se adunau presiuni mari, care nu mai puteau fi ţinute în frîu şi atunci benzina se scumpea, iar toate preţurile intrau în agitaţie. Dar nici scumpirea benzinei, fapt ce va avea influenţe specif