Parcă mai abitir decît în anii trecuţi, în vara asta (aţi observat frecvenţa sintagmei?), toate posturile de televiziune propun programe de distracţie straşnică: toată lumea rîde, cîntă şi dansează, dacă se poate pe plajă, dacă se poate pînă tîrziu în noapte. Tînăra, dar zglobia noastră industrie muzicală nu stă nici ea degeaba: se produc pe scară largă şlagăre "cu tentă estivală", cum spun interpreţii cu un aer uşor filozofic, cum îi şade bine omului cînd se străduieşte să nască un nou concept. Să privim mai de-aproape. Distracţia estivală nu e decît o formă sezonieră de manifestare a "culturii populare" (nu în sens folcloristic, desigur), un canal prin care se propagă "cultura de masă", puternic susţinută de interese comerciale (căci toate transmisiunile de pe plajă sînt sponsorizate de producătorii de bere ori de băuturi răcoritoare). Nimic nefiresc pînă aici: vreţi capitalism, serviţi, vă rog, şi o porţie corespunzătoare din industria de divertisment, vreţi economie de piaţă, obişnuiţi-vă, stimaţi cetăţeni, cu ideea că sînteţi consumatori, ale căror gusturi şi preferinţe sînt numai bune de adus la un numitor comun, în numele principiului "să ne simţim bine". De altfel, acesta e mesajul dominant al transmisiunilor de pe plajă: în secvenţe destul de plicticoase din cauza repetării, Mimi din Slatina, Gigi din Rîmnic sau Costel din Galaţi rostesc în faţa microfonului, bucuroşi că sînt văzuţi de o ţară întreagă şi mai ales de vecinii de bloc, ceva de genul "veniţi pe plajă, concetăţeni, să ne simţim cu toţii bine". Mesajul e repetat şi amplificat de prezentatori în pantaloni scurţi şi tricou, care mai pun de la ei, eventual, o componentă macho: "haideţi, vă aşteptăm cu bere rece şi fete frumoase". (Şi mă mir că feministele nu cer completarea frazei pentru a o face politically correct: "vă aşteptăm cu bere rece, fete frumoase, produse cosmetice vîndute direct pe