Pragul de 5%. Propunerea de modificare - prin Ordonanta de Urgenta - a Legii 68/1992, ce stabilea pragul electoral de 3% pentru admiterea in Parlament a unei formatiuni politice, are menirea de a simplifica viata politica romaneasca. Prin ea se urmareste deblocarea procesului de guvernare. Pragul de...
Pragul de 5%
Propunerea de modificare - prin Ordonanta de Urgenta - a Legii 68/1992, ce stabilea pragul electoral de 3% pentru admiterea in Parlament a unei formatiuni politice, are menirea de a simplifica viata politica romaneasca. Prin ea se urmareste deblocarea procesului de guvernare. Pragul de 3% favorizeaza accesul in Parlament al partidelor mici, partide ce puteau - in anume contexte - sa joace un rol important in mentinerea sau caderea unei coalitii de guvernare, a cabinetului propus de aceasta. Sprijinul - sau refuzul lui - presupunea, evident, unele concesii fata de formatiunile in cauza, acceptarea unor segmente ale programelor lor. Actul guvernarii devenea astfel dificil, proiectele initiale trebuind sa fie adaptate din mers, modificate. In situatii de tranzitie - cum se intampla acum in Romania - modificarile conjuncturale risca sa faca incoerenta actiunea administrativa, sa blocheze transformarile necesare mai ales in domeniul economic, fundamentul stabilitatii oricarei societati. Marirea pragului electoral de la 3% la 5% trebuia adoptata mai de mult. Daca ea ar fi functionat inainte de alegerile din 1996, actuala administratie ar fi fost scutita de o multime de necazuri, redistribuirea voturilor avand ca efect conturarea unei majoritati ferme, greu de dizlocat.
Modificarea Legii 68/1992 a fost propusa acum din motive politice. Ea convine atat partidelor aflate la guvernare, cat si principalului partid al opozitiei, Pdsr-ul. Modificarea nu a fost sustinuta multa vreme din ratiuni conjuncturale: partidele politice romanesti s-au