Mocanita din Moldovita- Povestea celui mai vechi tren care circula prin padurile Bucovinei de aproape o suta de ani -. In inima codrilor Bucovinei, de la Moldovita in sus, catre Rasca si Argel, s-au pastrat niste linii de tren subrede, inguste, ca niste dare de rugina alunecand printre cetini. Cotrop...
Mocanita din Moldovita- Povestea celui mai vechi tren care circula prin padurile Bucovinei de aproape o suta de ani -
In inima codrilor Bucovinei, de la Moldovita in sus, catre Rasca si Argel, s-au pastrat niste linii de tren subrede, inguste, ca niste dare de rugina alunecand printre cetini. Cotropite de buruiana, sinele vechi, serpuite, amintesc localnicilor de o civilizatie care a aparut si a pierit cu o viteza neinchipuita.
Cine mai stie ca acum fix o suta de ani se petrecuse aici o minune: toate pamanturile comunei Moldovita, strajuite de Obcina Mare si Obcina Feredeului, au fost impaienjenite cu 60 de kilometri de cale ferata! Peste 60 de oameni au dat cu tarnacopul in piatra din munti, pentru a instala noile Cai Ferate Forestiere (Cff). O intreaga patrie feroviara s-a nascut atunci in padurile Bucovinei, din care astazi n-a mai ramas nimic. Din cate au fost, moldovitenii au mai pastrat o singura amintire: o mocanita. Intr-un depou din comuna exista o superba locomotiva Kraus, fabricata in 1906, obiect de patrimoniu national, una dintre putinele locomotive cu abur care inca mai circula in Romania. Doar un miracol local, nascut din dragoste, a mai tinut-o in stare de functionare, impreuna cu o alta bijuterie de muzeu - o "Resita" de 24 de tone, veche din 1955.
Cat ii priveste pe oameni, singurii care mai stiu sa manuiasca si sa repare trenurile acestea sunt mecanicul Ioan Popescu si batranul sau ajutor de ocazie, franarul Vasile Filipovici, mesagerii unei meserii demult uitate. Gazde bune, ne-au urcat si pe noi in matusalemica mas