Un dar făcut cititorilor
Pentru cunoscătorul de poezie, volumul Inima ca un pumn de boxeur este un frumos dar, pe care i-l fac Nora Iuga, ca autoare, Gheorghe Grigurcu, ca semnatar al prefeţei, Nicolae Ţone, ca editor şi Ministerul Culturii, ca... furnizor de bani.
Gheorghe Grigurcu este, ca de obicei, în formă, scriind despre poezie. în plus, neinfluenţat de ierarhia literară existentă, o propulsează decis - şi justificat - pe Nora Iuga printre "vocile de seamă ale lirismului românesc actual".
Nicolae Ţone are meritul de a promova, în general, cartea de poezie elegantă, cea de acum fiind numai unul dintre exemplele posibile.
Ministerul Culturii trebuie felicitat pentru clarviziunea cu care finanţează publicarea literaturii de bună calitate.
Iar Nora Iuga...
Despre Nora Iuga ar fi mai multe de spus. S-a născut la 4 ianuarie 1931 în Bucureşti şi este o cunoscută germanistă. A publicat până în prezent zece volume de versuri (Vina nu e a mea, Buc., EPL, 1968, Captivitatea cercului, Buc., CR, 1970, Scrisori neexpediate, Buc., CR, 1978, Opinii despre durere, Buc., CR, 1980, Inima ca un pumn de boxeur, Buc., CR, 1983, Piaţa cerului, Buc., CR, 1986, Cântece, Buc., CR, 1989, Dactilografa de noapte, Buc., CR şi ASB, 1996, Capricii periculoase, Buc., Ed. Vinea, 1998, Spitalul manechinelor, Buc., Ed. Universal Dalsi, 1998), din care a selectat, cu bun-gust, textele pentru "ediţia definitivă" de acum.
Cartea îl cucereşte pe cititor - pe cititorul competent - de la prima pagină şi îl ţine captiv până la ultima. Principalul element de atracţie îl constituie firescul cu care poeta trece de la viaţa de fiecare zi la suprarealitate. Limbajul poeziei suprarealiste este parcă limba ei maternă.
Place, apoi, lipsa de cochetărie - ceea ce nu înseamnă lipsă de feminitate. Aşa cum o balerină apare în faţa publicului fără o