Judy Giles and Tim Middleton
Studying Culture. A Practical Introduction
Oxford: Blackwell Publishers, 1999, 280 p., f.p.
Spre sfirsitul anului trecut, Judy Giles si Tim Middleton, profesori la Colegiul Ripon York St. John din Marea Britanie, au facut oarecum vilva, in zona studiilor culturale, cu o lucrare pe cit de simpla (in aparenta), pe atit de sofisticata (in realitate). Este vorba despre volumul intitulat Studying Culture, publicat de catre prestigioasa editura Blackwell. Continutul usor paradoxal al cartii deruteaza pina la un punct. Desi intentionat ca manual de analiza culturala pentru studenti (cei doi autori recunosc faptul ca majoritatea problemelor dezbatute aici s-au nascut din experienta didactica, adresindu-se, prin urmare, neconditionat, celor de pe bancile facultatii), volumul Studiind Cultura depaseste, in mod evident, limitele stricte ale procesului educational, abordind un set foarte vast de elemente metodologice, care merg de la fenomenologia civilizatiei pina la antropologia culturala. Astfel, nu trebuie sa fim surprinsi ca investigatia cercetatorilor in discutie a fost rasplatita – in doar citeva luni – cu numeroase recenzii in jurnale importante. Criticii observa ca, sub impresia de simplitate (deliberata s-ar parea; atit Giles cit si Middleton au o atitudine fundamental modesta pe parcursul lucrarii, subliniind pina la redundanta ca, datorita conditiei lor de universitari albi, englezi – o femeie si un barbat – expertiza in zona exemplificarilor si chiar in cea a ipotezelor le ramine, fatal, restrictiva) se ascunde o foarte complexa (si originala) radiograma a fenomenului cultural.
Analiza este impartita in doua sectiuni. Una dominant teoretica, axata pe directia conceptelor de baza din disciplina studiilor culturale. Cea de-a doua practica, focalizata pe texte majore despre cultura si pe implicat