Festivalul de la Karlovy Vary e cu totul altfel acum decît înainte - spun cei care au fost la festival şi înainte. Înainte, în spaţiul de dincoace de cortina de fier, Karlovy Vary era, ca şi festivalul de la Moscova, mai curînd un festival de interes zonal, tributar, inclusiv la nivelul selecţiei, ideologiei oficiale. Directoarea artistică a festivalului de acum, Eva Zaoralova, aminteşte, în prefaţa caietului program, ediţiile de atunci, cu nelipsitele lor discursuri lemnoase, despre prietenia între popoare şi lupta împotriva imperialismului... Ce departe sînt, acum, toate astea! În anul 2000, la a 35-a ediţie, Karlovy Vary e un festival liber şi debarasat de orice complexe provinciale. Spre deosebire de festivalul moscovit cvasidefunct, Karlovy Vary apare înfloritor, inclus în scripte la "categoria A", deci în primul eşalon valoric al festivalurilor internaţionale de film, alături de Cannes, Veneţia, Berlin. Sigur că, să compari Karlovy Vary cu Cannes-ul, e ca şi cum ai compara o Skoda (fie şi model nou) cu un Mercedes. Şi totuşi, Karlovy Vary are un farmec unic, inconfundabil. Spre deosebire de alte festivaluri,"hiperindustrializate", Karlovy Vary, deşi de categoria A, are un aer intimist, e un festival de atmosferă; un decor arhitectural teatral şi romantic, într-o vale îngustă, împădurită, clădiri din alte secole, din epoca de glorie a faimosului Carlsbad, cu faţade scorojite, pe care descifrezi inscripţii în franceză (... "fournisseur de la Cour"), dar şi clădiri din anii '50, cu inscripţii în ruseşte. Azi, în Karlovy Vary predomină turiştii nemţi şi ruşi, şi, oricît ai căuta, nu găseşti la nici un chioşc şi la nici o librărie vreun ghid al oraşului în franceză...
În timp ce la Bucureşti se înregistrau cele mai ridicate temperaturi din ultimii o sută de ani, la Karlovy Vary fenomenul era invers: cele mai scăzute temperaturi înregistrate în vreun iul