"Dîrz ostaşul sovietic / Ne-a adus lumină / Azi muncesc cu drag şi spor / Cîmpuri şi uzină" - ne declară, peste decenii, Nina Cassian, într-un poem construit din colaje cu versuri proletcultiste publicat în revista ariergarda din Timişoara. Nota de subsol la acest Poem din poeme alcătuit de Gheorghe Secheşan este semnificativă pentru tema aleasă de numărul doi al revistei - "Gustul lozincii": "Există o poezie şi aici tot aşa cum există în prăfuitele kitsch-uri din sertarele bunicii. O să vedeţi că înainte de toate o să vă umpleţi de indignare, apoi vă va bufni rîsul pentru ca, în cele din urmă, să vă podidească nostalgia. În fond, nu-i aşa?, toate trec!" Revista ariergarda este o nouă publicaţie culturală, cu un colectiv de redacţie constituit din studenţi ai Universităţii de Vest din Timişoara, coordonatori fiind Otilia Hedeşan, Viorel Marineasa, Adrian Botnaru, Tinu Pârvulescu, Sorin Radu Cucu şi Daniel Vighi - şef de proiect. Numărul 2/2000, primul care ne-a parvenit, ne pune în faţa unei excelente reviste, pe care o descoperim cu plăcere, dar deloc surprinşi. Este, se pare, în firea lucrurilor ca timişorenii să scoată produse culturale de calitate şi lipsite de orice complex provincial. Deşi provincia e prezentă - subliniată chiar - în acţiunile scriitorilor bănăţeni, admirabil este faptul că această prezenţă nu e însoţită
de complexe şi resentimente; altfel spus, bănăţenii ştiu să-şi convertească spiritul provinciei într-o trăsătură distinctivă, purtătoare de valoare culturală. Reuşesc să fie chiar mai europeni decît bucureştenii, rămînînd în continuare bănăţeni. Numărul doi al revistei ariergarda defineşte cu succes spiritul lozincii. Articolele sînt diverse, de la eseuri de analiză a fenomenului, la mese rotunde (aşa cum e incitanta discuţie ce deschide revista dintre Şerban Foarţă, Viorel Marineasa, Marcel Tolcea, Otilia Hedeşan şi Daniel Vighi)