III. Juliet: I’ll look to like, if looking liking move
(Romeo and Juliet, I/IV, 97)
Mobiliar pentru scorbura de morcov
Placheta Dintr-o scorbura de morcov* rateaza cu putin, dar suveran, obiectul perfect. Format elegant (125/200 mm: 1/1,6), paginare aerisita si bine proportionata, fara pretentii si fara mofturi. Pe coperta in culoare, un fel de centaur sau de cavaler echivoc, filiform si pestrit – o ilustratie ca un semn grafic. Ilustratiile – schite antropomorfe cu ironica sugestie erotica, pe masura poemelor, la fel de concise si de sugestive – sint bine acordate vizual cu textul; ambele au loc sa respire si lasa loc si unei a doua serii de ilustratii – opt contributii ale poetului (facsimile cu „miniaturi“ ale citorva dintre poemele tiparite). Selectia hirtiei (semivargata, un gri rece, aproape alb; si carton alb, lacuit, pentru coperta) si calitatea tiparului conserva bine ductul original.
Tipografia copertei este, din fericire, minimala. Dar autorul, titlul volumului si sigla editorului, speriate de cavalerul ambiguu, s-au strins la piciorul paginii, intr-o stingace pozitie de aparare. Lipseste legatura cu ilustratia foarte agila – o tema nu tocmai usoara de tipo-design, de care machetatorul nu s-a ocupat. Pe coperta IV deranjeaza singurul element tipografiat – ISBN-ul, cules brutal cu litere negre in corp 12. La o carte groasa de 4 mm legatoria n-ar trebui sa fie o problema de nerezolvat; in Romania este, si editura a preferat prudenta: de pe cotor lipseste orice indicatie. Pagina de titlu, cuprinsul si caseta tehnica vin, ca de-obicei, din alt film (mai slab). Colofonul de pe contrapagina de titlu e tipografiat uniform si corect, dar ii lipseste indicatia biblioteconomica.
Detalii care ne-ar putea oferi eschiva critica: „un obiect cu atit mai pretios cu cit e imperfect“ – la aceasta calitate a materialu