Nu demult, am fost si eu – in fine... – in faimosul „Hollywood Multiplex Complexul Comercial Mall“ de pe linga Posta Vitan, caruia distinsul coleg Valerian Sava i-a inchinat o oda optimista in numarul 24 al Observatorului cultural.
Consideratii generale
Primul lucru, oarecum adiacent, care se cade remarcat este ca o titulatura atit de redundanta nu are echivalent decit in perfecta ei opacitate; in cazul in care presupunem ca orice bucurestean va fi aflat ce este acela un „mall“, e greu de-nteles ce mai cauta sintagma (de trista pronuntie) „complexul comercial“ pe linga cuvintul cu pricina; iar in cazul, putin probabil, ca n-a aflat (inca), atunci e de presupus ca-i va fi si mai greu sa desparta ideea de „multiplex“ de aceea de „complex comercial“... Se stie insa cit de mult(iplex) tin romanii la apelatiuni bombastice si cit de doMall se adapteaza ei necesitatilor de simplificare in toate domeniile, asa ca nu vad nici un rost sa propun – pentru scurtime – termenul-valiza „malltiplex“; cine are timp de asemenea hocus-pocus-uri lingvistice, intr-o tranzitie care alearga cu pasi de hip-hopa Mitica spre Nicaieri...?
Consideratii personale
Pesemne ca nu sint clientul ideal pentru astfel de sincronisme comerciale, de-aceea voi spune din capul locului: multiplexul, mersi, bine ca exista, ii doresc sa prospere – dar nu e de mine. Din pacate, o moda recenta face ca firmele distribuitoare de filme sa prefere organizarea proiectiilor de presa pentru ziaristi tocmai acolo...Stiu ca nu sint singurul cronicar de film care se plinge de aceasta mutare neinspirata, de aceea incerc sa aduc argumente solide in aceasta discutie.
Argumentari solide, din care se va vedea ca praxisul nu tine pasul cu idéefixe-ul...
Prima nemultumire ar fi ca in toate salile (1,2, pina la 10) este un „aer“ ati