Balcani 2000. Este instructiv pentru noi, romanii, cand ne gandim la Europa, sa facem o cat de scurta excursie in Balcani. Vom intelege astfel mai bine unde ne aflam si cum stam, in comparatie cu vecinii nostri bulgari sau greci. Sa luam ca exemplu semnalizarile rutiere. Daca pe autostrazile noi, con...
Balcani 2000
Este instructiv pentru noi, romanii, cand ne gandim la Europa, sa facem o cat de scurta excursie in Balcani. Vom intelege astfel mai bine unde ne aflam si cum stam, in comparatie cu vecinii nostri bulgari sau greci. Sa luam ca exemplu semnalizarile rutiere. Daca pe autostrazile noi, construite cu sprijin european, Grecia corespunde nivelului occidental, cand ajungi sa circuli pe drumuri secundare, risti sa nu mai ajungi unde ti-ai propus. Ca sa vizitezi, de pilda, Canalul Corint, trecand prin orasul Corint, iti va fi extrem de greu. Nici un semn, nici o placa, nici un indiciu ca la cateva sute de metri se afla un obiectiv turistic atat de celebru. Incurcatura "face pui" si mai mari cand ajungi la Sofia. Ca sa nimeresti soseaua spre Ruse, ai grija sa-ti rezervi macar o ora ca sa te invartesti in cerc, de la o autostrada la alta, pana gasesti minusculul indicator pe care vreun sofer roman de Tir s-a indurat si a scris cu creta: "Spre Romania". Dar ce sunt toate acestea, fata de intunericul si "misterul" din Vama Romana de la Giurgiu? Desi Banca Mondiala a acordat un credit substantial pentru modernizarea acestei porti de intrare in tara, desi ofiterii si vamesii au un comportament civilizat, altul decat in trecut, dupa ce treci de controalele derutina, te trezesti in "tara nimanui": nici un marcaj, nici o sageata, nici o placa de orientare. Incotro e orasul? Ghici! Doar flerul... romanesc te poate ajuta. Daca esti strain, Dumnezeu cu tine! Si, eventual, politistul din colt, un bisnitar de duzina pe care superiorii sai il tin "la post"