Robe POPE
Textual Intervention
London &New York, Routledge, 2000, 213 p., f.p.
Robe POPE
The English Studies Book
London &New York, Routledge, 1999, 417 p., f.p.
In toamna lui 1998, cind – printr-o intimplare fericita – am avut ocazia sa-i fiu asistent lui Rob Pope (profesor la Oxford, specializat in literatura medievala engleza si in Chaucer) la un seminar de metodologii critice actuale, am fost intrigat initial de ceea ce mie imi parea o situatie inexplicabila. Desi nivelul academic al cursantilor era foarte bun (toti predau literatura la diverse universitati), iar competenta instructorului (Rob Pope) nu lasa nimic de dorit, discutiile ocoleau constant zona considerata de mine drept „sofisticata“ si, prin urmare, „relevanta“ a poeticilor (post)moderne, insistind nepermis de mult (in viziunea mea) pe elementele marginale de constructie textuala. Sesizindu-mi intr-un tirziu dilema, profesorul Pope mi-a spus un lucru memorabil, pe care cred ca nici un universitar roman nu l-ar mai nega astazi, chiar daca acum citiva ani l-ar fi luat poate in deridere. Studiul literaturii – ca si scrierea ei de altfel – s-au schimbat enorm in ultimii zece-douazeci de ani, sub impactul dezvoltarii (aproape incredibile) a mentalitatii colective tehnologizate (cibernetizate).
Intelectualul anului 2000 are sentimentul acut al prezentului dinamic (a se vedea progresele informaticii care, in timp scurt, a realizat practic imposibilul), resimtind investigarea traditionalista a fenomenalitatilor culturale – cu incursiuni paseiste si invitatii la izolationism bibliofil – ca pe o atitudine fundamental anti-istorica. Toti participantii la seminar, continua Pope, se vor intoarce in lumea mobila a Internet-ului si experimentului globalist, unde expertiza lor in poetica sau in opera lui Shakespeare (fie si exceptionala) nu se afl