Ieri la prinz s-a incheiat, la Bistrita, a treia editie a altFEST-ului, Festivalul Central si Est European de Spectacol Alternativ in Spatiu Neconventional. Amploarea proiectului si dimensiunea sa inovativa si imaginativa il asaza, de-acum, pe podiumul evenimentelor romanesti
relative la artele spectacolului. Conceput la superlativ de „parintii“
sai, Mihai Iancu si Alina Moldovan, de la Centrul International pentru Arta Contemporana – CIAC Bucuresti, intr-un parteneriat functional cu
Gavril Tarmure, consilierul-sef al Inspectoratului pentru Cultura Bistrita, cu institutiile locale administrative si culturale, altFEST-ul si-a atins pariul si in acest sfirsit friguros de septembrie, pe cartea cistigatoare a actului artistic propriu-zis si in pofida romanismului managerial inconjurator, asa-zicind.
Cele doua dimensiuni majore ale altFEST-ului, la care vom reveni in detaliu saptamina viitoare, cea spectaculara si cea teoretica (estetica dar si manageriala), vizind in special solutiile non-guvernamentale de depasire a unghiului mort in care pare a fi intrat institutia teatrala, indiferent de apartenenta ei, au insumat virfuri artistice sau de comunicare, dar si esecuri elocvente. Cum exemplele stralucite oferite de Afrim, Bocsardi sau Maniutiu nu mai contraziceau asteptarile, e de notat deocamdata imensa surpriza sosita din Bulgaria, de la New Forms Theatre, Patru anotimpuri, patru femei, in regia lui Petar Todorov.
La virful inovatiei, in adresabilitate dar si conceptualizare, la sectiunea teoretica, s-a asezat performance-ul semnat de Sebastian-Vlad POPA si Francisc MRAZ, al carui discurs textual (caci au mai fost si unul cinematografic, si unul scenografic) il prezentam mai jos.
Ieri la prinz s-a incheiat, la Bistrita, a treia editie a altFEST-ului, Festivalul Central si Est European de Spectacol Alternativ in Spati