Sondaje, sondaje.... . Apropierea datei lansarii oficiale a campaniei electorale este o mana cereasca pentru institutele de sondare a opiniei publice. Biroul de Cercetari Sociale (Bcs), Metro Media Transilvania, Insomar sau Irsop sunt asaltate de cererile partidelor pentru masurarea impactului lor de...
Sondaje, sondaje...
Apropierea datei lansarii oficiale a campaniei electorale este o mana cereasca pentru institutele de sondare a opiniei publice. Biroul de Cercetari Sociale (Bcs), Metro Media Transilvania, Insomar sau Irsop sunt asaltate de cererile partidelor pentru masurarea impactului lor de audienta. Toate gruparile interesate vor sa stie pe ce pozitie se plaseaza, ce segment al electoratului le acorda sprijinul, spre care categorii sociale trebuie sa-si indrepte eforturile propagandistice. Rezultatele sondajelor sunt, pentru unele partide, pretextul lansarii unor tratative in vederea formarii aliantelor preelectorale sau a prefigurarii - provizorie - a coalitiilor viitoare. Sondajele le par, insa, unor analisti contradictorii, ele inregistrand - pentru aproximativ aceleasi perioade - fluctuatii mari in intentiile de vot, desi nu s-au produs pe neasteptate evenimente majore care sa schimbe brusc optiunile. Observatorii socotesc, pe buna dreptate, ca se incearca astfel o manipulare a opiniei publice, simpatizantii unei grupari sau alteia putand renunta la intentiile lor atunci cand constata cantitatea coplesitoare a optiunilor pentru formulele politice diferite.
Trebuie sa observam, de la inceput, ca institutele de sondaj nu sunt vinovate pentru fluctuatiile intentiilor masurate de ele. Toate serviciile sociologice isi anunta esantioanele si metodele, isi definesc marja de eroare, a carei limita admisibila este, dupa cum se stie, de ± 3%. Toate utilizeaza operatori calificati si apeleaza la mijloacele tehnice de prelucrare a dat