The New Oxford Book of Romantic Period Verse
Edited by Jerome J. McGann. Oxford &New York: Oxford University Press, 2000, 832 p., £ 11,95
Prestigioasa Oxford University Press a retiparit (in a treia editie) colectia de poeti romantici englezi a lui Jerome J. McGann, initial publicata in 1994. Dupa cum recunoaste insusi editorul in Introducere, antologia de fata renunta – pentru prima oara – la criteriul estetic al selectiei operelor, in favoarea celui cultural (p. 11). Mai precis, demersul canonic incearca sa atraga atentia aici asupra „contextelor istorice si culturale in care poezia este articulata“ (p. 12), cu scopul declarat de a pune in evidenta relatiile mentale, psihologice si chiar morale, stabilite intr-o societate sau intr-un sistem oarecare, inaintea manifestarii unui curent artistic de talia romantismului (englez). Se subintelege faptul ca, in interiorul acestui tip de investigatie literara, primeaza preocuparea pentru reteaua de valori existenta intr-o anumita epoca si mai putin pentru valoarea individuala a unui scriitor dat.
Desi trecuta sub tacere in prefata metodologica a autorului, putem observa suprematia strategiei studiilor culturale in alcatuirea masivului volum (peste 800 de pagini), cu atit mai mult cu cit, in noua acceptie cronologica, ideea de romantism in Marea Britanie – daca nu romantismul propriu-zis – depaseste semnificativ barierele periodizarilor traditionale. McGann incepe selectia culturala cu poeti precum Sir William Jones, Robert Merry, Ann Yearsley si Robert Burns – cel mult „preromantici minori“, dupa clasificarile strict estetice – si o termina cu Alfred Tennyson, adica – dupa aceleasi reprezentari critice – in plin victorianism. Desigur, mesajul indirect nu trebuie ratat. Romantismul reprezinta o fenomenalitate socio-mentala si nu un construct istoric strict delimitat. Grefat psihologic,