A apărut anul trecut, la Editura Meridiane, o carte impresionantă ca volum, de aproape cinci sute de pagini, format 17/24, închinată lui Paul Klee. Unică pînă acum în literatura noastră şi, probabil, ea va rămîne aşa încă multă vreme de acum încolo, singulară chiar şi în literatura de specialitate din lume, cartea închinată celebrului artist german de la începutul secolului poartă semnătura D-nei Yvonne Hasan. Cine nu dispune de prea multe informaţii pentru identificarea autoarei, pentru că D-na Yvonne Hasan nu este o prezenţă ofensivă în viaţa noastră publică, e bine să ştie că domnia sa este, în mod sigur, cercetătorul cel mai potrivit pentru un asemenea gen de investigaţie. Artist plastic de un extrem rafinament, atît în pictură, cît şi în seria de obiecte realizate din materiale textile, profesor, vreme îndelungată, de istoria artei universale în cadrul Academiei de Arte Frumoase Bucureşti, aparţinînd, prin opţiunile teoretice, dar şi prin practica propriu-zisă, valului avangardist de dinaintea celui de-al doilea război mondial, D-na Yvonne Hasan are, în relaţia directă cu subiectul Paul Klee, cîteva avantaje greu de regăsit laolaltă. Mai întîi, bogata activitate de profesor şi de istoric al artei universale îi asigură o exactă cunoaştere a dinamicii fenomenului artistic, a discursivităţii lui exterioare şi a logicii sale interne, în al doilea rînd, practica artistică îi facilitează accesul, din chiar interiorul expresiei, la metabolismul creaţiei şi la subtila procesualitate a acestuia, după cum, în final, familiarizarea cu spaţiul avangardei, cu acel spaţiu al libertăţii pe care toate experimentele artistice îl presupun ca o condiţie esenţială, i-a permis o apropiere dezinhibată, fără protocoale academice şi fără ipocrizii doctorale. Dacă Yvonne Hasan are în mod cert aceste avantaje, nu trebuie neglijat nici celălalt aspect, care-l priveşte exclusiv pe Kl