Jacques Le GOFF
Sfintul Francisc din Assisi
Traducere de Mihai Ungureanu, Editura Polirom, Colectia „Plural. Religie“, Iasi, 2000, 178 p., f.p.
Dupa Omul medieval, o noua carte a lui Jacques Le Goff apare la Editura Polirom. Sfintul Francisc din Assisi nu se indeparteaza de problematica draga autorului (istoria Evului Mediu si a „omului medieval“), unind in mod organic intentia vulgarizatoare cu rigurozitatea stiintifica. Fascinatia pe care sfintul Francisc a exercitat-o asupra atitor generatii l-a condus pe autor la o „istorie totala“: „omul social“ si omul-pur-si-simplu conteaza mai mult decit ascetul in acest sfirsit de secol XII care anunta nu numai „nasterea Purgatoriului“, ci si inceputul Evului Mediu modern.
Sfint cosmopolit, Francisc din Assisi revolutioneaza atit raportul om-Dumnezeu (ce incepe sa renunte la medierea formala a Bisericii), cit si raporturile sociale. Fiu de negustor, el adauga sfinteniei o conditie care l-a facut celebru (si care tine tot de social): saracia. Il Poverello nu intemeieaza doar un ordin de calugari (autorul se intreaba daca sfintul „credea ca a fondat ultima comunitate monastica sau prima fratie moderna“), ci si un topos al martiriului (stigmatele), un model cultural (care se raporteaza la cel medieval – si autorul subliniaza referirile la valorile cavaleresti si folclorice in discursul sfintului Francisc –, dar se si desparte de el) si – cel mai surprinzator – o literatura. Cu Cintarea fratelui Soare incepe literatura italiana si, o data cu ea, posteritatea sfintului.
Cartea lui Jacques Le Goff stabileste un anumit raport cu hagiografiile „traditionale“: ea e o „hagiografie subiectiva“ („o tentativa de a-l apropia si de a-l prezenta pe adevaratul sfint Francisc sau, daca vreti – caci efortul meu de autenticitate obiectiva nu scapa totusi unei interpretari personale – sfi