Un român la Hollywood
Manuela Cernat, care şi-a făcut de multă vreme un nume în critica de film, dar şi în publicistica politică, combătând în fraze clare şi decise comunismul rezidual din România ultimului deceniu, a publicat recent o captivantă biografie a lui Jean Negulescu. Autoarea şi-a ales bine personajul, un artist multilateral şi atras de aventură de-a lungul întregii lui vieţi (1900-1993), un român care, după o perioadă de boemă la Paris, a reuşit să ajungă celebru ca regizor la Hollywood, un egoist generos, iubit cu oarecare enervare de cei din jur.
Ritmul evocării este pe măsura acestei existenţe impetuoase. Autoarea nu se împotmoleşte în noianul de informaţii de care dispune. Le foloseşte expeditiv, pentru ca relatarea ei să rămână mereu alertă. O ajută în acest sens şi competenţa în materie de istorie a filmului, care îi permite să înţeleagă rapid situaţiile. Iată, de exemplu, ce expeditiv este schiţată drama ratării, de către Jean Negulescu, a ocaziei de a debuta ca regizor de lung-metraj cu Şoimul maltez:
"în prag de război, noii şefi sunt în căutare de idei pentru filme ieftine, sub patru sute de mii de dolari. Negulescu propune un remake după un roman poliţist de Dashiell Hammet, Şoimul maltez. I se dă undă verde şi, surescitat, se apucă de decupaj. Patru luni mai târziu, studioul îl expediază val-vârtej pe Coasta de Est, pentru scurt-metrajul utilitar Flag of Humanity (Steag al umanităţii), comandă a Armatei. întorcându-se în California, stupoare!, află că Şoimul maltez
i-a fost luat şi încredinţat unui alt debutant, John Huston."
Eroul Manuelei Cernat este însă un fel de Zorba Grecul, care nu se descurajează niciodată, care ştie să ia mereu totul de la început, cu frenezie. Atitudinea lui provoacă destinul, smulgându-i adeseori rezolvări fericite:
"Înainte să îmbrace uniforma şi să plece pe fron