Wuthering Heights. Case Studies in Contemporary Criticism
Ed. by Linda H. Peterson, Boston, Bedford Bookds of St. Martin’s Press, 2000, 467 p., 21.99 $.
In 1992, Linda H. Peterson, profesoara de teorie critica moderna si postmoderna la Universitatea Yale, a publicat o editie neobisnuita a celebrului roman victorian Wuthering Heights, cunoscut la noi in varianta La rascruce de vinturi. Pe linga textul clasic propriu-zis, editoarea introducea citeva sute de pagini de analiza asupra operei enigmaticei Emily Brontë (desi unii istorici literari cred ca adevarata autoare ar fi mai prolifica Charlotte Brontë), apartinind unor critici si teoreticieni de prima mina, din spatiul anglofon. Interpretarile in cauza nu aveau un caracter intimplator. Fiecare se revendica riguros dintr-o anumita metodologie exegetica actuala, verificind nu atit flexibilitatea estetica a romanului, cit acuitatea si precizia formulelor critice noi, in raport cu literatura traditionala. Mai mult, fragmentele analitice mentionate veneau cu un aparat explicativ bine articulat (veritabile prezentari istorice si ideologice ale diverselor tipare teoretice), conceput de catre dna Peterson insasi. Astfel, la scurt timp, volumul a ajuns sa fie considerat de referinta in majoritatea universitatilor mari din America, recomandindu-se cu precadere in cadrul programelor de master si doctorat, concentrate pe noua poetica a culturilor postindustriale. Cartea se afla acum la a treia editie (revizuita si adaugita), dar cota sa – academica si financiara – creste continuu.
Alegerea romanului Wuthering Heights pentru expunerea implicita si explicita a ipostazelor teoriei critice contemporane reprezinta, in sine, o initiativa curajoasa. Lunga traditie a receptarilor trivializatoare – mai ales cinematografice – risca sa impuna din start obstacolul unui stereotip minimalizator. Arhicuno