•Desi sunt inregistrate la Tribunal si presteaza servicii catre populatie, vehiculand foarte mari sume de bani, asociatiile de proprietari si locatari nu pot fi verificate de Finante, in lipsa unui act normativ
In judetul Iasi functioneaza, la aceasta data, aproximativ 600 de asociatii de locatari sau de proprietari, insa nu exista nici o lege care sa permita verificarea activitatii acestora de catre un organ fiscal.
"Nu exista nici un act normativ care sa prevada verificarea acestor asociatii de proprietari sau locatari de catre Directia de Finante. In competenta Finantelor intra numai verificarea modului in care se calculeaza si se vireaza la bugetul de stat impozitul pe venit, datorat de catre persoanele angajate la aceste asociatii", a precizat Maria Taran, purtatorul de cuvant al Directiei Generale a Finantelor Publice si a Controlului Financiar de Stat (DGFPCFS).
Acest vid legislativ poate crea numeroase probleme, caci asociatiile de locatari sau proprietari asigura efectuarea unor servicii catre populatie, vehiculand si mari sume de bani, incasate de la beneficiarii de utilitati si virate la furnizori. Singurii care pot verifica activitatea acestor asociatii sunt cenzorii, alesi de catre adunarea generala a locatarilor, sau, respectiv, proprietarilor, care beneficiaza de serviciile asociatiei. Acesti cenzori nu pot fi intotdeauna specialisti, de aici rezultand si numeroasele probleme care au aparut in legatura cu activitatea acestor asociatii.
"De curand, la Directia de Finante a venit presedintele unei asociatii de proprietari, care solicita ca un inspector sa efectueze un control la respectiva asociatiei, existand unele abateri ale administratorului. Inspectorul a fost in control, insa fara sa aiba in spate un act legislativ".
Finantele au mai efectuat actiuni de control la astfel de asociatii, insa cu foarte multa